استين گلاس

استين گلاس چيست ؟

استين گلاس تکنيکي است دست ساز که از اتصال انواع شيشه هاي رنگي, تراشدار, بافت دار و طرحدار به يکديگر انجام مي شود. اين اتصال بوسيله فلزهاي مخصوصي به اسم لدکيم صورت مي گيرد که شيشه را بصورت يکپارچه به هم متصل مي کند. حرکت اين فلز در دل شيشه ها نقوشي را ايجاد مي نمايد که هنرمند در طراحي خود آن را ايجاد نموده است .

کاربرد استین گلاس:

اين شيشه دکوراتيو و منقوش مي تواند در فضاهاي مختلفي مانند:

درب هاي لابي و ورودي ساختمان، پنجره هاي تزييني، سقفهاي کاذب، نورگيرهاي شيشه اي ، گنبدهاي شيشه اي ، و يا لايت باکسها استفاده گردد.

و يا مي توان گفت در هر فضاي ساختماني که کاربردي شيشه تعريف شده است استين گلاس هم به عنوان يک شيشه تزييني کاربرد خواهد داشت. از آنجاييکه اين شيشه دست ساز مي باشد مي تواند با هر نقش و طرح و ابعادي اجرا گردد. نقوش و شيشه هاي مورد استفاده در اين کار با توجه به سبک ساختمان و يا فضاي داخلي آن اجرا مي گردد.
به عنوان مثال سبک مدرن, پست مدرن, کلاسيک, نئو کلاسيک, سنتي, مينيمال و يا حتي طرحهاي رئال و يا هر آنچه که طراح در نظر داشته باشد با اين تکنيک قابل اجرا بوده و باعث مي شود تا اين متريال ساختماني لوکس و زيبا کاربرد پيدا کند .

لایت باکس استین گلاس

لايت باکسها 


استین گلاس

گنبد شیشه ای استین گلاس

گنبدهاي شيشه اي 


استین گلاس

سازه منحصر بفرد استین گلاس:

بسياري از سازه هاي ساخته شده با اين تکنيک منحصر بفرد بوده و فقط يک عدد از آن در کل دنيا موجود مي باشد. مانند شيشه هاي پنجره هاي کليساها و يا گنبدهاي خاص استين گلاس که در فضاهاي عمومي و يا شخصي ساخته شده اند. چرا که اين سازه هاي منحصر بفرد بصورت سفارشهاي شخصي ساخته و اجرا مي شوند.

پروژه-گنبد-استیند-گلس-بیرجند4
شیشه استین گلاس چیست
شیشه استین گلاس چیست

تاريخچه استين گلاس

استين گلاس هنري است غربي که قدمت آن به قرن هفتم در انگلستان باز مي گردد. اين هنر در دوره رومانسک ( قرن ۶ تا ۱۱ ميلادي) و با پيدايش سبک گوتيک در معماري به يکي از قالب هاي هنري آن دوران تبديل شد. از آنجا که سبک گوتيک سبکي مذهبي بود، عمده بناهايي که در آن از هنر استين گلاس استفاده مي شد کليساها بودند.

از قديمي ترين آثار به جا مانده به شيوه استين گلاس مي توان به پنجره هاي کليساي جامع آکسبورگ آلمان اشاره نمود که در قرن يازدهم ساخته شده است. تداوم اين هنر همچنان در قرن پانزدهم در پنجره هاي منقوش کليساهاي شارتر فرانسه و کانتربري انگليس قابل مشاهده مي باشد.

در قرن ۱۹ ميلادي با پيشرفت مواد اوليه و قابليت هايي مانند استحکام و ماندگاري، توسط لوئيس کامفورت تيفاني هنرمند، نقاش و طراح امريکايي، استين گلاس به هنري کاربردي مبدل گرديد.

شباهت استين گلاس با گره چینی ایرانی:

در ايران نيز نوعي هنر اصيل و سنتي وجود دارد که شباهت فراوان به استين گلاس دارد و آن هنر گره چيني است که در ساخت آن از شيشه هاي رنگي برش خرده استفاده مي شود و قطعات توسط نوارهاي چوبي به يکديگر متصل مي شوند. ريشه اين هنر نيز در ايران ديني بوده و در ابتدا بيشتر در بناهاي مذهبي از آن استفاده مي شده است. در واقع اين هنر تلفيقي از شيشه و فلز با نقوش هندسي است که در فرم هايي خاص متبلور مي شود.

شيشه هاي استين گلاس بدليل ساختار فلزي که در ميان خود دارند کاملا ايمن بوده و بر اثر ضربات احتمالي دچار ريزش نمي شوند. اين سازه های استين گلاس در زمان تابش نور طبيعي و يا مصنوعي جلوه فريبنده اي به محيط پيرامون خود مي بخشند.

شباهت استین گلاس با گره چینی

 


گره چینی

شباهت استین گلاس با گره چینی

 


استین گلاس

شباهت استین گلاس با گره چینی

 


استین گلاس

چرا از استين گلاس استفاده کنيم ؟

استفاده از شيشه هاي استين گلاس در هر فضايي که به حضور شيشه نياز هست باعث مي شود نور با عبور از خطوط, رنگها, بافتها و شيشه هاي تراش دار مي تواند زيبايي بينظيري را در فضا ايجاد کند. نوري که از شيشه هاي تراشدار در فضاي داخلي منعکس مي شود فضايي الماس گونه و درخشان ايجاد مي کند.

و يا اگر در شيشه هاي استين گلاس از شيشه رنگي استفاده کنيم نورهاي رنگي را مي توانيم در فضا ايجاد نماييم. در شب نيز مي توانيم با انواع نورپردازي تخصصي منبع نوري زيبايي را مي توانيم ايجاد نماييم .

علاوه برمزيت ورود نور در فضا وجود شيشه هاي استين گلاس نقوشي را در فضاي داخلي ما ايجاد مي نمايد که مي تواند هماهنگي با سبک معماري ما داشته باشد و آلماني باشد در سقف و يا درب و پنجره اي که هماهنگي و هارموني بيشتري را درفضا ايجاد کرده است .

در بسياري از پلانهاي ساختماني بدليل زيربناي ساختمان نياز به نوردهي طبيعي در فضاي داخلي بسيار الزامي است. در اينگونه مواقع وجود نورگير بصورت تخت و يا گنبدي شکل توصيه مي گردد. اين فضاها مي تواند بجاي استفاده از شيشه ساده از استين گلاس استفاده گردد .

۵ مزيت گنبد شيشه اي استين گلاس :

افزايش ارتفاع سقف و بزرگنمايي فضا

نمايش يک ويژگي خاص به عنوان نقطه تمايز و ارتقاء ويژگي معماري يک ساختمان

ايجاد فضايي براي عبور نور طبيعي و انعکاس آن با رنگهاي متنوع

ايجاد ارتباطي تنگاتنگ مابين فضاي دروني و فضاي طبيعي بيروني

هويت سازي در فضا و ايجاد تمايزي زيبا و موثر در ظاهر بنا

مزیت شیشه استین گلاس
کاربرد شیشه در دکوراسیون

چرا ايراچي را براي استين گلاس انتخاب کنيم؟

استين گلاس در ايران هنري نوپا بوده است و بسياري از افراد قابليتهاي اين تکنيک را نميشناسند.

مدير مجموعه ايراچي زهرا توت زاري کارشناس صنايع دستي با تخصص شيشه و کارشناس ارشد طراحي داخلي با گذراندن دوره تخصصي استين گلاس از آکادمي شيشه در ايتاليا توانسته اند اولين توليد کننده شيشه هاي استين گلاس در ايران بوده و اين هنر را با اجراي پروژه هاي گوناگون و آموزش آن در سطح دانشگاهي به علاقمندان معرفي نمايند.

ايراچي توانسته است طرحهاي خاص و بينظيري را در اين تکنيک ايجاد نمايد و رزومه هاي فراواني را در اين خصوص داشته باشد. گنبدهاي استيند گلاس که توسط ايراچي ساخته شده اند پروژه هاي منحصر بفرديست که توسط اساتيد اين فن تاييد شده و گواهينامه هاي معتبري نيز دريافت کرده است.

با توجه به سابقه مديريت اين مجموعه که بيش از ۱۵ سال در زمينه تخصصي شيشه فعاليت کرده اند و همچنين فعاليت تخصصي شرکت ايراچي بر روي تکنيک استين گلاس و وجود طراحان و هنرمندان شاغل در اين مجموعه باعث گشته تا نگاهي فني و تخصصي به اجراي استين گلاس ايجاد شود. و هر طرح و پروژه اي با هر ابعاد و موقعيت مکاني توسط اين مجموعه قابل اجرا باشد و کارفرمايان با آسودگي پروژه هاي خود را در اختيار يک گروه حرفه اي و تخصصي قرار دهند.

پروژه های شیشه استین گلاس در ایراچی

قيمت استين گلاس دست ساز و یونیک

شيشه استين گلاس يک هنر و يا صنعت دست ساز Hand Made  است. دست ساز بودن يک محصول در دنيا باعث مي شود تا ارزش آن غير قابل اندازه گيري شود. ولي زمانيکه يک اثر هنري در قالب يک محصول وارد فضاي زندگي ما مي شود ارزش گذاري آن بايستي با توجه به هزينه هاي اوليه و مدت زمانيکه صرف ساخت و توليد آن شده است انجام پذيرد. تا بتواند بصورت يک پکيج در اختيار مشتري قرار گيرد .

اين ارزش گذاري زمانيکه محصول ما با اديشن محدود توليد مي شود, به طور مثال هر پروژه از گنبدهاي استين گلاس فقط يکبار در ابعاد و طرح انحصاري براي يک مشتري ساخته مي شود, ارزشي به قدر و اندازه يک تابلو نقاشي دارد که در ابعادي در سطح يک المان ساختماني ساخته شده است.قيمت گذاري چنين محصولاتي بايد توسط کارشناسان آن فن انجام گيرد.

۳ مورد تاثیر گذار در ارزش استين گلاس

۱. نوع متريال اوليه استفاده شده در استين گلاس هم مي تواند در قيمت کار تعيين کننده باشد. به طور مثال استفاده از شيشه هاي رنگي و يا شيشه هاي طرحدار مخصوص استين گلاس در ساخت مي تواند تعيين کننده باشد.

۲. همچنين نوع آلياژ استفاده شده در لدکيم که فلز مخصوص توليد استين گلاس هست نيز به عنوان ماده اوليه تعيين کننده قيمت آن است.

۳. يکي ديگر از شاخصهاي تعين قيمت طراحي کار مي باشد, اينکه آيا طرح کپي برداري بوده و يا طراحي بصورت اختصاصي يک پروژه انجام شده است در تعيين قيمت تاثير گذار است .

امتیاز اجرا پروژه های استین گلاس در ایراچی

ايراچي طرحهاي خود را براي مشتريان بصورت انحصاري انجام داده و قبل از اجرا آن را به صورت سه بعدي در اختيار کارفرمايان قرار مي دهد تا قبل از انجام هزينه هاي اصلي بتوانند تصويري از کار نهايي خود داشته باشند .

آلبوم طرحهاي اختصاصي ايراچي را در قرار حضوري ملاحظه کنيد.

مکانهايي که استين گلاس مي تواند در آن اجرا شود

استين گلاس به عنوان يک پنل شيشه اي يکپارچه درتمام فضاهايي که شيشه در آنها کاربرد دارد قابل استفاده است با اين مزيت که دردرون خود طرح و زيبايي دارد.

از استين گلاس مي توان در دربهاي لوکس و خاص استفاده کرد و يا در پنجره هايي که مي خواهيم نور را داشته باشيم. ولي صدها بار زيباتر شايد حتي چنين شيشه اي در پنجره بتواند جايگزين پرده اي باشد که قرار است برروي آن قرار گيرد. و يا استين گلاس را بر روي سقف کاذب در فضاي ورودي منزل استفاده کنيم با طرحي مشابه قالي که در کف پهن شده است. و يا طاقي درساختمان که ياد آور آسمان است. گنبدي بر بالاي راه پله ورودي ويلا و يا سقف زيبايي از نورگير در محل کار.

همه اينها فضاهايي خاص و منحصر بفرد هستند که استين گلاس آنها را به زيبايي تزيين بخشيده است.

استفاده از استین گلاس بدون محدودیت

از آنجاييکه اين شيشه مي تواند آب بند بوده و در فضاهاي بيروني نيز استفاده گردد, در طراحي فضاهاي مختلف دست طراح باز است تا از آن به بهترين شکل استفاده کند.يکي از اين سازه هاي خاص گنبدهاي شيشه اي استين گلاس است.

گنبدهاي شيشه اي به عنوان يکي از عناصرمعماري معاصر، از ترکيب سازه هاي نيم کره با شيشه هاي رنگي و طرحدار به وجود مي آيند. که نقطه کانوني خيره کننده اي را در محيط پيراموني خود براي مخاطب ايجاد مي کنند. از ظرافت و زيبايي دلنشين اين گنبدهاي شيشه اي مي توان به اشکال مختلف در فضاهاي تجاري، اداري و مسکوني بهره برد.

در تمام اين موارد امکان طراحي و ساخت سازه هايي درخور و مناسب با ابعاد فضا به همراه تنوع بسيار در طرح، رنگ و نقش وجود دارد. اين گنبدهاي شيشه اي استين گلاس از ويژگي و قدرت خاصي در روشن کردن فضا با جلوه هايي رنگارنگ و خلق احساسات شاعرانه در مخاطب برخوردار مي باشند.

استین گلاس در مسجد


اجرا شده توسط ایراچی

استین گلاس در کلیسا

استین گلاس در کلیسا


در اروپا

پروژه های انجام شده گنبدهای شیشه ای خاص استین گلاس توسط ایراچی

شیشه لوکس درب لابی

ساخت درب استیند گلس و گنبد معکوس در برج باغ فرمانیه

نورگیر فلت پروژه مسکونی ویلایی خیابان سئول تهران

گنبد استیند گلس بر روی شاه نشین ساختمان ویلایی الهیه

اجرای بزرگترین پروژه استیند گلس خاورمیانه

گنبد استیند گلس پروژه هشتگرد جدید

گنبد شیشه ای استین گلاس در کرج

گنبد شیشه ای استین گلاس در شرکت مهراز

انجام شده در ووید بالایی راه پله

گنبد شیشه ای استین گلاس در مسجد جابری

پروژه ی مسجد جابری در بندر عباس